Karbonowy układ dolotowy Eventuri Toyota Supra GR 3.0

7 084 zł 
Brutto
EVE-A90-CF-INT

Szczegóły produktu

Marka pojazdu
Toyota
Model
Supra
Wersja
A90 GR
Karbonowy układ dolotowy Eventuri pasujący do Toyota Supra GR 3.0
Ilość:

KARBONOWY UKŁAD DOLOTOWY EVENTURI | TOYOTA SUPRA MK5 B58 3.0


Numer części: EVE-A90-CF-INT
Przyrosty: 17-20 KM, 15-27 Nm
*Niektóre zdjęcia przedstawiają opcjonalną, karbonową pokrywę silnika, dostępną osobno.

Układ dolotowy Eventuri do modelu Supra MK5 został stworzony po to, aby zapewnić swobodny przepływ powietrza do turbiny przy jednoczesnym zachowaniu jego niskiej temperatury. Ilość powietrza i jego temperatura to główne kwestie przy tworzeniu układów dolotowych do silników z turbodoładowaniem. W modelu Supra dolot umieszczony jest tuż przy kolektorze wydechowym, który gwałtownie ogrzewa komorę silnika. Wysokie temperatury ograniczają osiągi silnika, ponieważ turbina musi generować doładowanie nagrzanym, rozrzedzonym powietrzem, dlatego jedynym sposobem na zminimalizowanie temperatury jest zastosowanie całkowicie zamkniętego układu dolotowego. Tu jednak pojawia się problem – ponieważ fabrycznie jest tylko jeden kanał dolotowy. Podczas prac projektowych inżynierowie Eventuri zauważyli dodatkowy otwór w nadkolu i zrobili z niego użytek, dodając drugi kanał dolotowy do obudowy. Dodatkowo, dolot został wyposażony w osłonę termiczną ze złotą warstwą izolującą go od wpływu kolektora wydechowego. Aby zmaksymalizować objętość obudowa zyskała największe możliwe rozmiary, a także specjalne wgłębienie dla ewentualnych rozpórek. Poskręcana fabryczna rura wlotowa została zastąpiona wygładzonym karbonowym elementem o większej pojemności i średnicy początkowej 111 mm (4.4”), zwężającej się łagodnie do rozmiaru wlotu turbiny. Rura zapewnia niezakłóconą ścieżkę przepływu od filtra do wlotu turbiny. I wreszcie – specjalnie opracowany, wysokoprzepływowy suchy filtr powietrza z certyfikatem ISO, dotyczącym skuteczności filtrowania, posiadający większą powierzchnię w stosunku do seryjnego odpowiednika.

Testy na hamowni
Dolot Eventuri został niezależnie przetestowany przez amerykański warsztat tuningowy na egzemplarzu z sekcją downpipe oraz modyfikacją silnika. Testy wykonywano jeden po drugim tego samego dnia – jedyną różnicą był układ dolotowy – fabryczny oraz Eveturi. Jak widać na wykresach osiągi wzrastają w szerokim zakresie obrotów, miejscami przyrosty wynoszą nawet 20 KM. To wynik usunięcia zakłóceń ze ścieżki powietrza przy zachowaniu niskiej temperatury za sprawą szczelnej konstrukcji obudowy.

Testy na hamowni z otwartym filtrem stożkowym wykażą przyrosty przy podniesionej masce, ale na drodze, gdy maska jest opuszczona, przebicia cieplne przyczynią się do znacznego spadku mocy, ponieważ nieosłonięty stożek zasysa gorące powietrze – jest to spory problem w modelu Supra, ponieważ układ dolotowy znajduje się bezpośrednio przy kolektorze wydechowym oraz turbinie. Wyższa temperatura powietrza oznacza jego mniejszą gęstość, dlatego turbina nie jest w stanie wygenerować odpowiedniego ciśnienia doładowania i w rezultacie moc spada. Co więcej, podczas gdy pojazd przyspiesza, a otwarty filtr stożkowy wciągnął już zastane gorące powietrze, turbina oraz silnik będą wciąż nagrzewały wnętrze komory silnika, a filtr wciąż będzie zasysał z niego powietrze. Obciążony silnik podczas przyspieszania sprawia, że turbiny wydzielają sporą ilość ciepła, co widać nawet gołym okiem, ponieważ boki rozgrzewają się do czerwoności. Dlatego inżynierowie Eventuri zdecydowali się na konstrukcję w pełni szczelną.

Testy zostały również przeprowadzone w UK przez Evolve Automotive w pojeździe, wyposażonym w sekcję downpipe oraz modyfikację Stage 2. Wykres prezentuje różnice pomiędzy trzema wariantami: całkowicie seryjnym egzemplarzem, wersją z sekcją downpipe i modyfikacją Stage 2 z fabrycznym układem dolotowym, a także wersją z dolotem Eventuri, sekcją downpipe i modyfikacją Stage 2. Wszystkie próby przeprowadzono przy zamkniętej masce..

Układ dolotowy Eventuri do modelu Supra MK5 składa się z kilku elementów, spełniających ściśle określone funkcje i wykonanych zgodnie z najwyższymi standardami jakości. Wykorzystano wyłącznie włókno węglowe prepreg bez żadnego włókna szklanego, co oznacza znacznie gładszą powierzchnię wewnętrzną, gwarantującą swobodny przepływ. Poniżej znajdują się opisy poszczególnych komponentów wraz z wyjaśnieniem ich działania.

Każdy układ dolotowy składa się z następujących części składowych:
• opatentowana karbonowa obudowa z dwoma wlotami powietrza
• specjalnie opracowany suchy filtr stożkowy o wysokim przepływie
• karbonowa rura wlotowa
• frezowany uchwyt na czujnik temperatury
• frezowany adapter na zawór odpowietrzajacy
• osłona termiczna ze złotą powierzchnią izolującą
• laserowo wycinane uchwyty ze stali nierdzewnej
• złącze silikonowe z obejmami o fabrycznych parametrach

Karbonowa obudowa z dwoma wlotami
Wykonana z włókna węglowego prepreg obudowa spełnia dwa zadania – chroni filtr przed wysoką temperaturą z komory silnika, oraz zapewnia dwa źródła zimnego powietrza. Ponieważ obudowa znajduje się tuż przy kolektorze wydechowym, konieczne było zastosowanie konstrukcji zamkniętej – karbonowa skorupa obudowy stanowi szczelną kapsułę dla filtra, zapewniając jednocześnie dużą pojemność. Aby zagwarantować szczelność rury wlotowej, inżynierowie Eventuri zaprojektowali laserowo wycinaną płytkę z gumową uszczelką, którą przytwierdza się do obudowy. Rura przechodzi przez płytkę, a gumowa uszczelka chroni przed przedostawaniem się gorącego powietrza do wewnątrz. Aby jeszcze bardziej zredukować przebicia cieplne, zastosowano dodatkową osłonę termiczną ze złotą warstwą termoizolacyjną po stronie kolektora wydechowego, która skutecznie niweluje wpływ promieniowania cieplnego.

Przy całkowicie zamkniętym układzie dolotowym należy rozwiązać problem ograniczonego dostępu zimnego powietrza. Fabryczny dolot zasysa powietrze z jednego kanału, którego wlot znajduje się w okolicach przedniego zderzaka. Podczas opracowywania konstrukcji inżynierowie Eventuri znaleźli jeszcze jedno miejsce, skąd można pobierać zimne powietrze – szczelina pomiędzy nadkolem, a elementem podwozia, na którym umocowana jest obudowa filtra. Aby to wykorzystać, wlot z tyłu został przedłużony, aby sięgał do nadkola – po montażu jest widoczny za przednim kołem. Dodatkowy wlot umożliwia turbinie pobieranie powietrza z większej przestrzeni, dzięki czemu ograniczenia przepływu zostają zredukowane. Ze względu na to, że wlot sięga nadkola, zastosowano wewnętrzną ochronę przed wodą, mogącą dostać się do filtra. Poniższa animacja przedstawia oba wloty oraz wewnętrzne zabezpieczenie przed wodą.

Ostatnią kwestią dotyczącą obudowy było uwzględnienie jej zastosowania w pojazdach wyczynowych z zamontowanym opcjonalnym wlotem w ramie reflektora przedniego, używanego dla uzyskania maksymalnego strumienia zimnego powietrza. W bocznej części obudowy znajduje się zdejmowany panel, skierowany w stronę reflektora przedniego, więc jeśli dodatkowy wlot w miejscu reflektora zostanie zamontowany, można usunąć ten panel, aby doprowadzić kolejny kanał dolotowy do filtra.

Karbonowa rura wlotowa
Fabryczna rura wlotowa posiada mocno poskręcaną sekcję elastyczną, która ma za zadanie niwelować wpływ ruchów silnika. Jednak takie rozwiązanie sprzyja powstawaniu turbulencji na ścieżce przepływu, ponieważ jest wiele miejsc, które mogą generować zawirowania. Ten element zostaje zastąpiony karbonową rurą o gładkiej powierzchni oraz większej pojemności. W odróżnieniu od produktów konkurencyjnych marek, rura Eventuri jest większa od fabrycznej – średnica seryjnej rury przy wylocie filtra to 80.0mm/3.2”, a Eventuri – 109mm/4.3” – to oznacza, że powierzchnia przekroju jest aż o 82% większa. Rura łagodnie zwęża się do fabrycznego wlotu turbiny, aby zachować warstwowy charakter strumienia powietrza. Posiada również frezowane wejścia na czujnik temperatury oraz adapter układu odpowietrzenia.

Specjalnie opracowany filtr stożkowy
Stożkowy filtr Eventuri wykonany jest z nieplecionego materiału siateczkowego o podwójnej warstwie, posiadającego certyfikat ISO, który gwarantuje, że współczynnik filtrowania jest zgodny ze standardem fabrycznym. Jest to produkt wielokrotnego użytku – można go czyścić i stosować ponownie. Jest stabilny w wysokich temperaturach – materiałem bazowym jest uretan. Filtr posiada wewnętrzny stożek wspomagający kierowanie powietrza we właściwą stronę i zapobiegający powstawaniu punktu stagnacji pośrodku filtra. Wkład filtra ma znacznie większą powierzchnię w porównaniu do fabrycznego odpowiednika panelowego.

EVE-A90-CF-INT

Szczegóły produktu

Marka pojazdu
Toyota
Model
Supra
Wersja
A90 GR