Zdjęcie 2
  • Zdjęcie 2
  • Zdjęcie 1
  • Zdjęcie 3

Karbonowy układ dolotowy Eventuri Toyota Yaris GR

6 909 zł 
Brutto
EVE-GR4-CF-INT
2023-12-08

Szczegóły produktu

Marka pojazdu
Toyota
Model
Yaris
Wersja
IV XP21
Karbonowy układ dolotowy Eventuri pasujacy do Toyota Yaris GR
Produkt dostępny w dwóch wersjach wykończenia: połysk / mat.
Wersja wykończenia :
Ilość:

KARBONOWY UKŁAD DOLOTOWY EVENTURI | TOYOTA YARIS GR


Numery produktów:
EVE-GR4-CF-INT – wykończenie błyszczące
EVE-GR4-CFM-INT – wykończenie matowe

*Zdjęcia przedstawiają opcjonalną karbonową pokrywę silnika Eventuri, dostępną osobno.

Układ dolotowy Eventuri do modelu Yaris GR został opracowany w oparciu o szeroko zakrojone badania, obejmujące analizę danych o temperaturze powietrza i współczynniku przepływu, oraz testy na hamowni. Ponieważ pojazd posiada silnik z turbodoładowaniem, kwestie ciepła i pojemności były w centrum uwagi podczas tworzenia dolotu. Celem było uzyskanie najlepszego możliwego przepływu przy zachowaniu jak najniższych temperatur powietrza dolotowego. Każdy komponent został zaprojektowany tak, aby zapewnić gładką i niezakłóconą ścieżkę strumienia powietrza do turbiny. Zamknięta konstrukcja zapewnia niższe temperatury w stosunku do fabrycznego odpowiednika, zwiększając jednocześnie pojemność wewnętrzną, aby zredukować spadki ciśnienia oraz straty pompowania. W ten sposób turbina działa sprawniej i osiąga szczytowe poziomy doładowania wcześniej, dając w rezultacie czysty przyrost osiągów.

Średnica zewnętrzna filtra wynosi 210mm (8.3”), a powierzchnia filtrowania 130 000 mm2. Opatentowana obudowa Venturi zapewnia maksymalną pojemność wewnętrzną dla modelu Yaris GR oraz laminarny (warstwowy) charakter strumienia powietrza, płynącego do wlotu turbiny.

Testy na hamowni
Dolot Eventuri do modelu Yaris GR został przetestowany przez wielu uznanych tunerów na świecie. Wszyscy oni uzyskali podobne rezultaty. Pierwszy wykres pochodzi od RaceCal z UK. Wykonano kilka prób z fabrycznym dolotem, aby otrzymać powtarzalne wyniki, a następnie zamontowano dolot Eventuri i również przeprowadzono serię testów. Wszystko odbywało się tego samego dnia po kolei z zamkniętą maską. Wyniki pokazują wzrost mocy i momentu obrotowego w całym zakresie – nie tylko przy najwyższych wartościach – dlatego auto lepiej reaguje i szybciej przyspiesza na wszystkich biegach. Temperatura otocznia wynosiła 11.9 stopni Celsjusza dla testów z fabrycznym dolotem, oraz 15.6 stopni Celsjusza podczas testów z dolotem Eventuri – wzrost temperatury wynikał z nagrzania się hamowni po próbach z seryjną konfiguracją.

Podsumowanie wyników z hamowni:
Drugi zestaw wyników przesłała firma Master Tuning Asia z Hong Kongu, która przeprowadziła testy w obu konfiguracjach przy nieco wyższej temperaturze otoczenia – 32 stopnie Celsjusza. Zestawy przetestowano po 3 razy i wszystkie 3 wykresy wykazują przyrosty w całym zakresie obrotów, przy czym trzeci z nich wykazuje najwyższe przyrosty, ponieważ fabryczny dolot zmagał się ze zbyt wysoką temperaturą powietrza dolotowego.

Przewaga Eventuri
Zestaw Eventuri do modelu Yaris GR posiada opatentowaną, karbonową obudowę, która gwarantuje efektywną aerodynamicznie ścieżkę przepływu powietrza od filtra do turbiny. To nie jest kolejny filtr stożkowy z osłoną, ale wyjątkowa konstrukcja, wykorzystująca efekt Venturiego oraz zachowująca warstwowy przepływ powietrza, aby zredukować obciążenie turbiny..

Układ dolotowy Eventuri do modelu Yaris GR składa się z kilku elementów, spełniających ściśle określone funkcje i wykonanych zgodnie z najwyższymi standardami jakości. Wykorzystano wyłącznie włókno węglowe prepreg bez żadnego włókna szklanego, co oznacza znacznie gładszą powierzchnię wewnętrzną, gwarantującą swobodny przepływ. Poniżej znajdują się opisy poszczególnych komponentów wraz z wyjaśnieniem ich działania.

Każdy układ dolotowy składa się z następujących części składowych:
• opatentowana karbonowa obudowa Venturi z zintegrowaną sekcją MAF
• specjalnie opracowany suchy filtr stożkowy o wysokim przepływie
• karbonowy kanał dolotowy
• rura tylna wykonana według fabrycznych specyfikacji
• specjalnie opracowane elementy montażowe
• laserowo wycinane uchwyty ze stali nierdzewnej
• specjalnie opracowany wąż EPDM
• frezowane wejście MAF oraz mocowania uchwytów

OBUDOWA FILTRA
Zestaw składa się ze specjalnie opracowanego filtra drugiej generacji, aluminiowego kołnierza wlotowego, uchwytów ze stali nierdzewnej oraz zintegrowanej sekcji MAF. Skorupa obudowy mieści w sobie odwrotnie montowany filtr i gładko kształtuje strumień powietrza do sekcji MAF, która łączy się z tylną rurą wlotową. Takie rozwiązanie zmienia ścieżkę przepływu w fabrycznym odpowiedniku, gdzie powietrze dostaje się do frontowej części obudowy, zmienia kierunek o 90 stopni, żeby przejść przez filtr panelowy, i znów zakręca o 90 stopni, aby dotrzeć do sekcji MAF. Zestaw Eventuri zapewnia znacznie prostszą drogę – powietrze wlatuje od frontu obudowy filtra i przemieszcza się do sekcji MAF bez żadnych gwałtownych zmian kierunku. Dzięki temu strumień powietrza przechodzi prosto od filtra do rury wlotowej bez zbędnych zakłóceń.

SPECJALNIE OPRACOWANY FILTR
Aby uzyskać maksymalny współczynnik przepływu powietrza, inżynierowie Eventuri zastosowali swój największy filtr (średnica 210 mm / 8.3”), który w testach z 4-calowym otworem jest w stanie zapewnić przepływ 444 l/s przy 1.01 psi. Wkład filtra jest typu suchego i posiada certyfikat ISO, gwarantujący poziom filtracji, zgodny ze standardem OEM. Konstrukcja oparta jest na charakterystycznym kształcie stożka, wspomagającym efekt Venturiego, który jest generowany przez obudowę.

OPATENTOWANA TECHNOLOGIA
Opatentowana obudowa filtra Eventuri posiada łagodnie zmniejszającą się średnicę pomiędzy filtrem, a wlotem turbiny. Taka geometria wzbudza efekt Venturiego, polegający na przyspieszeniu przepływu przy zachowaniu warstwowego charakteru strumienia powietrza. Konstrukcja obudowy przypomina rurę dolotową o przekroju trąbki (velocity stack). Specjalnie opracowane filtry wspomagają przepływ powietrza, przechodzącego przez obudowę, i umożliwiają uzyskanie równomiernej prędkości przy wylocie.

KARBONOWY KANAŁ DOLOTOWY
Strumień powietrza z zewnątrz przedostaje się przez grill na przednim zderzaku i kierowany jest do filtra przez karbonowy kanał dolotowy. Zachowano maksymalną możliwą pojemność aż do frontu komory silnika oraz odblokowano przednią część kanału poprzez zastosowanie otworu tuż za zderzakiem w miejscu, gdzie zamyka się maska. Gdy pojazd pozostaje w ruchu, ten obszar komory silnika utrzymuje temperaturę otoczenia na zewnątrz, dlatego dolot może pobierać dodatkowe powietrze, nie ograniczając się do niewielkiego otworu za grillem. Kanał nie został doprowadzony do drugiej strony komory silnika, gdzie znajduje się kolejny otwór za grillem ze względu na to, że w takim przypadku konieczna byłaby gwałtowna zmiana kąta przepływu powietrza, oraz z uwagi na ograniczenie dostępnego miejsca pomiędzy silnikiem, a zatrzaskiem maski. Co więcej, wykorzystanie drugiego otworu uniemożliwiłoby przedostawanie się do komory silnika chłodnego powietrza z zewnątrz, które wspomaga chłodzenie tej przestrzeni. Dodatkowym atutem jest fakt, że kanał szczelnie łączy się z obudową filtra dzięki rozszerzalnej gumowej uszczelce, umożliwiającej ruch obudowy wraz z silnikiem bez przepuszczania gorącego powietrza.

RURA TYLNA ORAZ ZŁĄCZE EPDM
Na końcu zestawu znajduje się tylna rura wlotowa oraz złącze EPDM. Fabryczna rura ma ostre zagięcie wewnętrzne, co przy wysokim przepływie może powodować turbulencje o potencjalnie negatywnym wpływie na wydajność turbiny. Inżynierowie Eventuri stworzyli nową rurę tylną ze znacznie łagodniejszym zagięciem, która poza wyeliminowaniem zbyt ostrego kąta przepływu umożliwia również korzystniejsze ułożenie obudowy filtra. Problem z wysoką temperaturą w tylnej części silnika został rozwiązany przez wykorzystanie tworzywa termoplastycznego, wzmacnianego włóknem szklanym. Zastosowano również frezowany pierścień wzmacniający przy tylnym złączu w miejscu, gdzie montuje się opaskę zaciskową. Takie rozwiązanie zapobiega odkształceniom przy mocnym zaciśnięciu obejmy – co ma miejsce w przypadku fabrycznej rury. Pomiędzy rurą a obudową filtra znajduje się złącze EPDM, które niweluje wpływ wibracji oraz ruchów silnika.

EVE-GR4-CF-INT
2023-12-08

Szczegóły produktu

Marka pojazdu
Toyota
Model
Yaris
Wersja
IV XP21